علوم غریبه

درباره علوم غریبه

علوم غریبه

درباره علوم غریبه

علوم غریبه و نجوم


فیضی کریم

می توان گفت که علم نجوم بخش جدایی ناپذیر علوم غریبه است. از یک سو، بخش های اساسی و بنیادی علوم نجومی بوسیله علوم غریبه کشف شده و کاملا متکی بر علوم غریبه است، از سوی دیگر، اعمال و افعال مربوط به علوم غریبه از دعا یا طلسمات و تسخیرات همگی منوط به زمانند و زمان جز با نجوم قابل کشف و انکشاف نیست. بی جهت نیست که برخی بر  این قول معتقد شده اند که بدون نجوم، علوم غریبه ای وجود ندارد. 

البته ان سخن اغراق آمیز است. اما در مجموع نمی توانیم تاثیر زمان را در اعمال و افعال نادیده بگیریم، بخصوص در اعمال و افعال علوم غریبه. به همین جهت، التزام به سعد و نحس در این وادی جزو واجبات است و مراعات زمان هر کاری به صورت کامل پیگیری می شود.


با گسترش آگاهی های جدید رصدی، علم نجوم قدیم مورد حمله و هجوم قرار گرفته است. با باطل اعلام شدن هیئت بطلمیوسی، روشنفکران اعتنایی با قوانین نجوم قدیم نمی کنند. البته در گذشته هم عده ای با این تعبیر که «اینها قصه است» می گفتند:

بگیر طره مه چهره ای و قصه مخوان                                       که سعد و نحس ز تاثیر زهره و زحل است.

حافظ در این سخن به احکام نجوم بی اعتنایی کرده است. با این حال، می توان گفت که احکام نجوم با تمام اشکالهایی که بر آن می گیرند، همچنان معتبر است و در شناخت کلیات شخصیتی هر انسانی، فعلا منبعی دقیق تر از کواکب در اختیار نداریم. البته در انتقاد باز است و هرکسی اجازه دارد هر چیزی را که خواست رد کند و باطل اعلام کند اما ملاحظات شخصی خود من نشان می دهد که کواکب کارشان درست است و درست نشان می دهند و در آنچه نشان می دهند، خدشه ای نیست. به قول منوچهری دامغانی:

من و تو غافلیم و ماه و خورشید                               بر این گردان گردان نیست غافل.


در بین حکما تقریبا کسی نیست که به قواعد نجومی التفات خاص نداشته باشد از ابن سینا تا میرداماد و از سید علی قاضی تا  علامه طباطبایی .


سید علی قاضی در شرح دعای سمات از کواکب به نحو موجودات زنده سخن گفته است که امیدوارم در یکی از این یادداشت ها به آن بپردازم.

کوتاه سخن اینکه طالع افسانه نیست و یکی از بهترین شیوه هابرای راه بردن به اعماق قضایا ، فعلا و عجالتا همین شیوه قدیمی غیر مدرن به ظاهر منسوخ است. 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.